Day 11, A Magical Day

30 april 2024 - Cozumel, Mexico

Na deze nacht slapen de meiden niet meer samen, we slapen beide slecht ;-)

Na het ontbijt vertrekt Hans richting de dolfijnen, hij heeft vandaag zijn eigen sessie. Voor hem ook bijzonder om de andere kant te ervaren en het mee te maken. Hij vraagt zich van te voren af waar hij de sonar nodig heeft, maar daar hoeft hij zich natuurlijk helemaal niet druk om te maken, in de flow met de dolfijn gaat alles van zelf. Ik ga met Teun en Jet een nieuwe beker scoren voor Teun (de andere liet Hans vallen) en hij kiest niet voor de blauwe spiderman beker, maar voor een roze minnie mouse beker. Dan terug naar het hotel en Jet past even op Teun, zodat ik kort bij Hans kan kijken. We zitten naast het dolfijncentrum dus dat is ideaal.

Hans heeft de sessie samen met Lisa en Donald haar man ondersteund. Ze hebben mijn favoriete trainer Berto en dolfijn Linco. Blij dat ik een kort stukje kan zien en ondertussen kletst ik bij met Shelagh. Donald die Hans ondersteunde tijdens de sonar sessies, verteld dat hij de trilling rond Hans z'n rug heel goed kon voelen, terwijl hij toen de sonar bij z'n hoofd kreeg.

Hans sessionHans voelt zijn hoofd tintelen en het voelde heel meditatief voor hem.

Zij blijven nog nagenieten en ik haal in het hotel Jet en Teun op die zaten te chillen. Als we er net zijn, komen onze lieve vrienden binnen. Voor ons allemaal een speciale dag, want zij mogen onverwacht een sessie doen. De sessie is voor Hidde & Imre, maar Koen & Bregje mogen mee het water in ter ondersteuning. Ze zijn onder de indruk van hoe het eruit ziet en zijn blij de dolfijnen te zien. Ineens zien we iets over de reling gaan, ja het is inderdaad de rode Spiderman bril van Teun die een duik neemt in het dolfijnen basin. Ik geef het meteen door en even later, haalt een trainer de bril (die gelukkig op het platform in het water lag) en eruit. De bril verstop ik meteen in een tas en we staan weer op scherp! Ik draag met liefde de mini zwanen over aan de grote zwaan en vertrek met de brabo's naar de verzamelplek.

Mini brabo's & mini Zwaanspecial edition group

Allemaal een zwemvest aan en we hebben de meest bijzondere dolfijn vandaag Amizcle! Hij is de dolfijn waar Macy al 38 jaar mee werkt en heeft de sterkste sonar van alle dolfijnen. Ook hebben we Berto als trainer, hoe mooi regelt het Universum dit toch weer! Met gezonde spanning stappen de brabo's het basin in en wie had ooit gedacht dat ik ze nog eens zou begeleiden tijdens een therapie sessie. Na het kennismaken met de dolfijn, start Imre met de Sonar, zo kan Hidde even zien hoe het gaat en kan de spanning bij hem weggaan.

Sonar session Imre

Imre ligt als een godin in het water en ook Hidde daarna gaat heel goed.

Brabo session

In het begin is hij nog wat gespannen, maar daarna ontspant hij steeds meer.

Hidde sonar

Na de sonar sessies is het tijd voor belly rides en ook Hidde durft dit helemaal alleen.

Hidde on the belly ride

Dan nog wat sonar momenten en kusjes van Amizcle en Golden Boy de andere dolfijn en dan is het tijd. Het is een geweldig om dit met elkaar te doen en ben zo blij dat zij ook kunnen ervaren hoe dit gaat, want het is anders dan de therapie in Curaçao.

Het hele LFTH team staat vanaf boven te kijken (lijkt net een examen dacht ik even toen ik dat zag), maar als ik ze na de sessie spreek, zijn ze alleen maar enthousiast over hoe natuurlijk ik dit doe, alsof ik hier al jaren werk en eigenlijk heb ik zelf dat gevoel ook. Donald had tegen Jet gezegd dat hij kon zien dat ik iets deed wat ik leuk vond en dat dit zo bij mij paste.

De brabo's moeten even bijkomen van dit avontuur, ze hebben genoten en vonden het net als mij heel bijzonder. Geen woorden voor, echt iets wat je moet ervaren. Jet gaat met hun lunchen, ik kletst bij met het team en Hans gaat even thuis met Teun bijkomen in de airco voordat de middagsessie van ons begint.

Tegen half 3 zie ik "mijn" gezinnen binnenkomen. L begint al te lachen als hij mij ziet en zonder gesproken worden, merk ik dat hij zin heeft in de sessie. Nu kunnen de brabo's kijken hoe wij in het water staan (en foto's maken) ook weer hartstikke leuk. Teun vind de kleine P geweldig en gaat steeds naar haar toe. Vandaag staan we op een ander platform in het water. Hans is weer met Teun, Jet & Betsy voor extra ondersteuning in het water, zij hebben trainster Catharine & dolfijn Marcie. Ik sta in het water met trainer Alcaza en dolfijnen Simo & Alfuerta (de oma van de dolfijnen).

Voor Teun duurt het te lang voordat ze het water in gaan, dus laten ze hem eerst een belly ride doen en daarna kan hij zich ook overgeven aan de sonarsessies (natuurlijk met tussendoor steeds de bellyride).

Back in the water againJet helping Teun

Jet helpt Teun mee en mooi dat ze samen dit proces doen en het nu niet alleen om hem draait.

Work in progressHans working with TeunTeun in relaxing modus

Ook zijzelf heeft een mooie sessie en ziet zichzelf hier wel al werken in de toekomst (als LFTH teamlid). Teun is rustiger na de sessie!

Jet in alpha modus

Het is mooi om te zien dat zowel L als P vandaag al meer ontspannen zijn. L durft zijn hoofd vandaag heel lang op de dolfijn te houden en zelfs de bellyride durf ik hem alleen te laten doen. Hij is zo aan het genieten. P is super schattig en ook zij kan de sonar sessies beter aan vandaag. Met zo'n kleintje is het soms improviseren, maar het gaat goed en ook aan haar ouders merk ik dat ze ontspannender zijn. Macy komt ook nog even langs en ik krijg zoveel energie van dit mooie werk, dat ik dit wel de hele dag kan blijven doen. Na 45 min stappen we uit het basin en ook nu wilt L er niet uit.

Koen en Bregje hebben veel foto's gemaakt en hebben ook genoten om dit te zien, Koen is helemaal emotioneel van deze middag (de dolfijnen doen ook hun werk door alleen al in het water te zijn met ze ;-) Zij gaan daarna op pad en we nemen afscheid voor vandaag. Samen met alle deelnemers drinken en eten we nog wat en is er tijd om nog te praten over de dingen die ze kwijt willen. Ik zie L alleen maar met een big smile en P die is iedereen handkusjes aan het geven. Teun zoekt haar op en heeft zonder woorden een mooie conversatie met haar die hij op zijn manier weer aan mij probeert te vertellen. Een heerlijk einde zo bij het dolfijncentrum.

Als we thuiskomen, wilt Teun niet meer zwemmen, maar nog wel in het bubbelbad.

Man in bubbels

Daarna eten we bij de Italiaan in ons hotel en komt er onder het eten een magic man langs aan. Teun wilt zijn touw wel even testen.

Testing the magic rope

Fire show with dancing Teun

Als we langs het zwembad terug lopen, start er een vuurshow en Teun is diep onder de indruk, hij vind het mooi om te zien, loopt en danst rond en dan weer even zittend op zijn stoel. Ondertussen krijg ik een appje van de ouders van L dat hij voor het eerst "broer" heeft gezegd! Heel bijzonder.

Wat een magical day!

Magical jump

ps. Teveel foto's vandaag om te kiezen, het is een kleine selectie <3

1. Nita:
    1 mei 2024
    Die roze mok 😂😂... heerlijke dag weer en je kan Macy zo opvolgen toch, tijd voor haar pensioen!!! En jij hebt ook al een opvolger ... Jet. Viel Spaß !!
  2. Dolphins4Teun:
    2 mei 2024
    Ja Jet ziet dit werk ook wel zitten!
    En we houden allemaal van roze 😂 hij is echt heel blij met z’n beker 💗
  3. Sylvia:
    Nou Christel
    ik zit weer aan de heerlijke koffie !!!!!
    Wat een mooi verhaal weer xxx
  4. Miep Heij:
    Wat een mooie belevenissen
    Heerlijk steeds je blog te lezen
    Veel plezier
  5. Marieke Butter:
    1 mei 2024
    ........ik ben zo trots op jou!
  6. Marijke Bohte Quik:
    1 mei 2024
    Wat is het toch fantastisch om dit met jullie mee te beleven ! Heel veel liefs 💕M
  7. Dolphins4Teun:
    💖💖
  8. Wilma Drunen:
    1 mei 2024
    Wat een prachtige verhalen. Wat een belevenis voor Koen en Bregje en kids. Echt super.
  9. CORRIE Thijssen:
    1 mei 2024
    Wat fijn dat iedereen kan genieten van deze werk vakantie.
  10. Dolphins4Teun:
    Ja zo bijzonder 🐬
  11. Simone:
    1 mei 2024
    Ik wordt er emotioneel van als ik het lees, laat staan wat jullie allemaal ervaren! Bijzonder hoor
  12. Dolphins4Teun:
    2 mei 2024
    De energie krijg je al mee alleen door het te lezen 🐬
  13. CORRIE Thijssen:
    2 mei 2024
    Heerlijk hoor zo te ontspannen en nu vast houden.

Jouw reactie