Day 12, Sonar, sonar, sonar!

1 mei 2024 - Cozumel, Mexico

We houden een rustige ochtend aan het zwembad en zien dat het grootste cruiseschip ter wereld "Icon of the Sea" hier in de haven ligt.

Biggest cruise ship ever

Wat een reus!

Icon of the sea

De bruiloftgasten zijn allemaal weg en dat is heerlijk rustig, er zijn nu maar weinig mensen in het hotel. Jet krijgt opnieuw een inzicht over Teun, ze ziet nu ook dat het met Teun toch allemaal wel anders gaat dan in een normaal gezin en dat het bij ons wat minder makkelijk soms gaat.

Na een vroege lunch, tref ik Macy & Shelagh om 12.45 bij het dolfijncentrum. Macy en ik hebben samen onze sonar sessie! Shelagh maakt de foto's. Wij hebben vandaag Saoul en de dolfijnen Atlas & Aphrodite. We willen alleen maar sonar deze hele sessie, hoeven geen "kunstjes" van de dolfijnen. Ik mag als eerste en Macy houdt mij vast, terwijl ik de sonar via mijn hoofd binnenkrijg. Ik lig met mijn ogen dicht en laat het gebeuren, ik word er heel rustig van en heb het gevoel dat ik op een andere planeet ben.

Sonar with AtlasMe & my sonar

Als Atlas klaar is, gaat Macy voor de sonar op haar knie, daar heeft ze op dit moment weer wat last van. Ze heeft daar 2 jaar geleden een ernstige blessure aangehad en toen ze daarna 2 sessies met Amizcle had, was de pijn weg. Nu na 2 jaar heeft ze pas weer iets last en terwijl ze mij vasthoudt krijgt ze sonar op haar knie.

Knee sonar Macy

Daarna is het mijn beurt en kies ik voor mijn hart, ik heb een dolfijn in mijn armen, terwijl ze mij de sonar geeft, hoe bijzonder is dit vraag ik mij hardop af, wat een prachtig cadeau is dit toch weer!

Heart sonar

Macy voelt haar knie al minder en doet de 2de sessie ook op haar knie. Dit maakt deze manier ook zo mooi, waar voel je dat het nodig is en daar geef je het. En soms is het zelfs zo dat jij iets in gedachte hebt, maar dat de dolfijn zelf al besluit waar het gegeven mag worden. Deze therapie is dan ook niet alleen voor kinderen met een bijzonderheid, het is voor iedereen die dit wilt ervaren met of zonder issues! De laatste sonar wil ik graag op mijn voeten. Van 1 voet heb ik maanden behoorlijk last gehad, dus mocht daar nog iets zitten, is dit voor mij de perfecte manier om dat op deze manier te laten verdwijnen. Ik lig in het water, Macy ondersteunt en zodra de sonar begint, voel ik het in mijn hoofd soort tintelen. Ik ga op reis en kom het liefste niet meer terug, wat heerlijk is dit. Als de sonar klaar is, kost het mij even om weer terug te zijn. Macy krijgt het ook nog een keer en als we na 45 minuten het basin uitstappen, voel ik mij zo anders, er zit een rust in mijn lijf en lijkt het alsof ik in een andere wereld ben. Macy noemt dat Alpha staat (meditatieve staat).

Als we boven komen zie ik Hans al lopen en de eerste deelnemers, kortom we moeten zelf ook zo weer sessies geven. Dat is even schakelen ;-) Al snel komen L en P binnen met hun ouders. L heeft er veel zin in, dat kan ik aan hem merken. Ik help even met iedereen het juiste platform nummer te geven en dan is het tijd om de zwemvesten aan te doen.

Betsy & Jet

Teun zoekt alleen maar contact met P, die 2 hebben een mooi lijntje met elkaar. Wij staan weer met Amir in het water en vandaag hebben we Marina. Amir hadden we de 1ste dag ook en ziet nu al het verschil met P en L, hoeveel relaxter ze nu zijn. Macy staat vandaag ook bij ons op het platform, ik ben degene die het begeleid en zij ondersteund mee. Het gaat weer super en L is zoveel meer ontspannen dan dag 1. Hij durft veel meer en hij doet graag een belly ride tussendoor. Als we bijna klaar zijn, springt hij vanaf het platform het basin in en zwemt snel een stuk weg, precies naar de plek waar hij moet zijn voor een bellyride. We liggen in een deuk, dat hij op deze manier laat blijken wat hij wilt, maar ook het zelf vertrouwen wat hij nu ineens heeft. Voor zijn ouders ook emotionele momenten vandaag.

Op het platform schuin tegen over ons zag ik dat Teun in het begin niet in zijn hum was, dit duurde maar kort gelukkig. Hij kan niet tegen wachten en dan staan ze klaar om het water in te gaan, dan moeten ze weer wachten, terwijl hij gewoon wilt gaan, maar ook het water in gaan is even koud. Gelukkig ligt hij al gauw op die buik van Simo en is hij weer blij. Zij hebben vandaag trainer Saoel. Jet zwemt met Teun een aantal keren naar het midden van het basin en dan kan heeft hij de grootste lol met die bellyrides. Teun krijgt op verschillende plekken sonar, maar uit zichzelf legt hij al een aantal keren zijn hoofd op Simo, "perfecto" zeggen we dan!  Jet was blij dat Teun zo graag met haar dingen wilde doen met Simo, want hij kan best wel jaloers op haar zijn. Ook Jet heeft weer mooie sonar sessie en als ze aan het einde nog een voetensonar heeft en van deze wereld vertrekt, kan ze als het klaar is, geen belly ride maken, ze is wankel door de krachtige sonar en voelt dat dat teveel zou zijn. Betsy ondersteunt haar en ze is blij na deze mooie sessie. Als ik bij de douches Teun zie, wilt hij bij me blijven. Het is natuurlijk ook gek dat we dit nu niet samen doen en dat hij mij de middagen iets minder ziet. Hij kijkt anders uit zijn ogen vind ik, er lijkt een zacht lichtje in te schijnen en hij is heel relaxt.

Tropical vibes

De ouders van L merkte dat ik anders was vandaag, rustig en ook een soort ver weg, helemaal goed, maar mooi dat het hun opviel. Ook de moeder van L voelt zich anders en merkt dat er dingen weer open gaan die ze lang geleden had weggestopt en dat alleen al door in het water erbij te zijn.

We kletsen na met z'n allen met wat te drinken erbij. Daarna gaan we met een klein groepje een appartement bezichtigen van een paar deelnemers die in het complex naast ons hotel zitten. We willen graag een paar opties hebben waar deelnemers en evt wij ook kunnen verblijven volgend jaar april/mei. Leuk om te zien en mooi appartement en met een prachtig zwembad aan zee.

We gaan na de tour meteen naar ons hotel terug. Even relaxen en dan eten. Vanavond eten we langs de waterkant. Wij kiezen voor de zeezijde en natuurlijk niet te dicht bij de zee, want voor je het weet moet je je bestek op vissen met Teun aan je tafel ;-) Teun is moe en heel rustig. We zijn niet de gezelligste tafel vanavond. Na zo'n geweldige dag, zijn sommige prikkels te veel en zelfs je eigen gezin. We kunnen elkaar wel achter het behang plakken! Ik ga wat eerder met Teun naar boven en zodra hij ziet op welk bed ik aan het blog ga werken, kruipt hij snel bij mij en valt naast mij in slaap.

1. Bregje:
    2 mei 2024
    Wat een mooie dag, Chris! Alleen al door aan de zijlijn te staan zien we dit bij iedereen gebeuren. Wat een pracht beesten zijn het toch. Dat krijg je niet uitgelegd, dat moet je ervaren.
    Zo zuur dat we het proces niet verder kunnen meemaken en weer naar huis moeten. Maar in ons hart zijn we erbij😘
  2. Dolphins4Teun:
    2 mei 2024
    Ja dat is jammer dat jullie weg moeten vandaag! Maar jullie komen terug 💙🐬😘
  3. Sylvia:
    2 mei 2024
    Wat een mooi verhaal weer en zeker apart
    Ik zit weer aan de koffie hoor hihihih
  4. Dolphins4Teun:
    2 mei 2024
    Hahaha drink jij lekker je koffie, gaan wij weer naar de dolfijnen!
  5. Marijke:
    Oh Chris, wat mooi!
    Als ik die blog lees dan zou ik willen dat ik er het geld voor had, dan boekte ik direct!!!
    Zo fijn dat je die gezinnen mag helpen!
  6. Dolphins4Teun:
    2 mei 2024
    Wie weet komt het er nog eens van😘
  7. Marieke Butter:
    🎁🎁🎁
  8. Dolphins4Teun:
    ❤️❤️❤️
  9. Jacqueline:
    2 mei 2024
    Nou, ik weet wel waar ik volgend jaar mei vakantie heen wil 😀
  10. Dolphins4Teun:
    2 mei 2024
    Dat zou wel heel gezellig zijn!
  11. Wilma Drunen:
    Prachtig 😍