Day 10, The Living from the heart team is on!

29 april 2024 - Cozumel, Mexico

Vandaag de grote dag, eindelijk gaan we naar de dolfijnen!

Als we wakker worden regent het, maar dat is snel over. Eerst ontbijten we rustig en halen we aan de overkant bij de winkel nog een extra outfit voor Hans. Dan hebben we nog de hele ochtend om te relaxen aan het zwembad.

Poolsession 333

Teun is het zwembad niet uit te krijgen, maar als Hans & Jet mee doen met volleybal in het water, gaan wij lekker het zwembad uit. Daarna een vroege lunch, want ik heb om 13.00 afgesproken bij de dolfijnen met het hele Living from the Heart team. Het is 1,5 jaar geleden dat Macy en ik elkaar hier hebben gezien en ook al hebben we intensief contact gehouden, elkaar in het echt zien, is super fijn weer. Shelagh, Lisa, Donald en Betsy zijn er ook en na maanden van zoom meetings zien we elkaar nu voor het eerst in het echt. Ik heb voor hun allemaal een dolfijnen kristal meegenomen en dat wordt zeer op prijs gesteld. Ook het team van Dolfinaris(het dolfijncentrum) weer zien is erg leuk!

Famous Macy

We nemen alles door, kletsen bij en dan komt mijn eerste therapie gezin er al aan. Ook Hans en de kids lopen binnen en maken kennis met iedereen.

Jettie 💖🐬

Alle team leden hebben een LFTH (living from the heart) shirt gekregen en ook Hans hoort bij het team, hij staat in het water met Jet & Teun en Betsy, Ik heb L uit Nederland die al volwassen is, maar autisme heeft en niet kan praten (hij is gestopt met praten na vaccinatie op 4 jarige leeftijd) en ik beleid babymeisje P van 1,5 met syndroom van Down (zij wonen in Mexico, maar komen uit Amerika/China). Zodra Teun de kleine P ziet, gaat hij naar haar toe om te knuffelen en kusjes te geven. Als we compleet zijn, worden we meegenomen voor het algemene praatje en krijgen we de zwemvesten.

Ready for the swim

We zijn allemaal ingedeeld op verschillende platforms, maar wel in hetzelfde basin, dus dat is heel leuk, want zo zie ik af en toe Teun en Jet een bellyride maken. Jet vind het heel apart om de sonar door zich heen te voelen gaan, maar als ze zich eraan overgeeft en de sonar via haar voeten binnenkomt, voelt het voor haar alsof ze uit haar lichaam word genomen en kan ze wel in slaap vallen. Ze was helemaal zen daarna en kijkt alweer uit naar morgen. Teun wist meteen weer hoe het werkte en stapte vol zelfvertrouwen de trap af het basin in. Hij ging meteen naar de dolfijnen toe zwemmen, ze hebben 2 dolfijnen (Atlas & Alpho). Teun was helemaal happy in het water en ging vooral voor zijn favoriete bezigheid "the bellyride". Ook Teun geniet van de sonar die hij overal krijgt.

Ondertussen sta ik in het water met dolfijn Simo en dolfijntrainer Amir, hij is leuk en ik ken hem nog van de vorige keer. Hier mogen de ouders van de deelnemers mee het water in. De vader van L blijft liever op het droge, dus ik ga samen met L en zijn moeder het water in. Baby P heeft beide ouders mee in het water. Deze vorm van therapie gaat geheel intuïtief en door met de sonar te werken. De dolfijntrainer begeleidt de dolfijn en ik begeleid de deelnemers en samen met de dolfijntrainer bepaal ik waar we de sonar steeds geven. We staan op een platform in het water. Zowel P als L laten we rustig wennen aan de dolfijn. P is zo klein en super schattig en geeft steeds handkusjes aan de dolfijn, langzamerhand ontdooit ze en krijgen we haar zover dat ze de sonar toelaat. Heel rustig en af en toe zelfs wat langer. We switchen steeds tussen P en L en dat gaat prima en is voor beide ook een goede manier om te wennen aan wat we doen. L heb ik in Nederland al eerder gezien en ik neem hem aan de hand op het platform. We aaien eerst Simo en we oefenen om met zijn hoofd op Simo te liggen, dit vind L spannend, maar aan het einde doet hij het mooi wel en tellen we af tot 5. Hij is helemaal trots. Ik zwem met L het basin een stuk in en Simo komt ons halen voor een bellyride, dit vind L geweldig. Hij ontspant steeds meer. Als we klaar zijn en het basin uit moeten, blijft hij staan, Amir had gezegd dat hij nog de dolfijn mocht aaien net als P had gedaan, dus dat wilt hij eerst gedaan hebben. Samen weer een stukje het basin in waar Simo steeds langs ons komt en L hem van voor naar achter kan aaien. Als het daarna echt klaar is, weigert L eruit te gaan en maakt zwem bewegingen, hij wilt helemaal niet eruit, hij wilt met de dolfijn zwemmen. Morgen weer een nieuwe dag!

Als ik bovenkom zie ik 3 blije zwaantjes die hebben genoten van de dolfijnen. Hans vond het geweldig en snapt nu hoe het werkt en is blij dat Betsy hem assisteert. Jet heeft een goede klik met haar en zo kan hij Teun meer onder z'n hoede nemen.

The office

We kletsen met de hele groep na en eten met zijn allen iets in het restaurant (dat zit er bij in) met uitzicht op de dolfijnen.

Jet & Macy

Teun moet zijn bril inleveren bij mij, want de vorige keer gooide hij er hier 1 over de rand het basin in. Hij zoekt baby P op, want die blijft hij toch wel heel schattig vinden (en dat is ze ook).

Teun with his new friends

Leuk om iedereen zo beter te leren kennen en na een uitbreid afscheid, lopen we terug naar ons hotel.

Wat was dit gaaf en wat voelt het toch goed om met die dolfijnen bezig te zijn. LOVE IT!

De Zwanen duiken met elkaar het bubbelbad in overal zit sop! Ik neem gewoon een douche ;-)

Santa Teun

En we verrassen de brabo's met een cadeautje via Facetime, de kids krijgen morgen 1 dolfijnensessie <3

We eten bij de Mexicaan en dan stort Teun in, die is zo moe van al het zwemmen vandaag. Jet vind dat het tijd wordt voor een beddenwissel en nu hebben we een mannen en een meiden bed!

Ice cream time

ps. foto's van de sessies heb ik nog niet, volgen later.

1. Monique:
    30 april 2024
    Wat fantastisch om te lezen. Wat een mooie ervaring. Volgens mij heel anders dan op Curacao he. Ik hoor er graag een keertje wat meer over als jullie weer thuis zijn. Ik wens jullie nog een mooie dolfijnen tijd in Mexico. Groetjes Monique
  2. Ellen-Noor:
    Wat ontzettend gaaf!!! Mexico past jullie. ☀️🐋 Heel veel plezier. 😘
  3. Sara:
    30 april 2024
    Jaaaa helemaal in je element! You go girl!
  4. Petra:
    30 april 2024
    Gaaf hoor en dit keer allemaal in het water met de dolfijnen, wat super is dat !
  5. Dolphins4Teun:
    2 mei 2024
    Ja dat is het mooiste van hier 🐬
  6. Marieke Butter:
    GEWELDIG!
  7. Marielle Stoll:
    30 april 2024
    Wauw wat super gaaf om jullie verhalen ervaringen te lezen
  8. Jobine:
    30 april 2024
    Wat een heerlijk dag! Wat goed dat je dit doet!
  9. Antoinette:
    30 april 2024
    Hier doen jullie het voor, de energie is zelfs te voelen in jouw blog
  10. Dolphins4Teun:
    2 mei 2024
    Dan krijg je er ook wat van mee🐬 dit zou voor jou ook wat zijn!
  11. Hansi:
    🇮🇹💙🤙🏽
  12. Bregje:
    30 april 2024
    En zo blijven we elkaar verrassen🤪
    Zo benieuwd naar vanmiddag... de zenuwen gieren bij de kinderen.
    En trots op hoe jullie de 1e dag hebben doorstaan😘
  13. Antoinette:
    2 mei 2024
    Als jullie er wonen komen wij zeker langs

Jouw reactie