Day 17 Zuurzak

6 mei 2022 - Curaçao, Nederlandse Antillen

We blijven het zeggen, de tijd vliegt. Alweer donderdag, therapieweek 2 vliegt voorbij! Voor het eerst worden we wakker door de wekker en zijn we allemaal nog een beetje moe.

De meiden en Bram gaan weer brussen en beginnen met spelletje Weerwolven en daarna maken ze rondje sea aquarium. Vervolgens hebben ze nog doktijd en dat is het leukste van het programma, gewoon bij je eigen broer op het dok meekijken en voor dolfijntrainster mogen spelen.

Teun gaat blij mee naar binnen en daar gaan ze met allemaal ballen aan de slag, Een bal is iets wat Teun leuk vind en hem motiveert om dus opdrachten mee te doen. Team Teun heeft allerlei verschillende opdrachten bedacht met zowel grote als kleine ballen om op die manier zowel grove als fijne motoriek te oefenen, maar ook zijn concentratie met de opdrachten te trainen. Dit gaat heel goed, ondanks dat hij zich af en toe als een clown gedraagt (typisch gedrag bij down om het werken te vermijden). Zijn concentratie is beter geworden en we zien dat hij zich beter kan focussen.

In het water krijgt hij vandaag alle dolfijnen omste beurt. De snelle ronde met Nubia vind hij geweldig, hij moet dan zo lachen en wij ook om het plezier dat hij heeft!

Snelle rondeSnelle ronde part 333Dancing part 333

Stiekem zien we hem alweer aan een Vin trekken terwijl dat niet de bedoeling is, maar Chabilita draait zich keurig om. Tijdens doktijd, wordt hij in een mat opgerold en zijn ze bezig met de sensorische integratie . Ook in het water past Patrick dit veel toe, omdat Teun hier zo goed op reageert! Als Teun geen goede bui heeft of als hij een opdracht moet maken, zou dit eigenlijk even kort toegepast kunnen worden zodat hij dan goed aan staat.

Na deze oprol sessie wilt hij niet terug in het water😳 Hij haalt z’n voeten eruit en draait zich om😂 Patrick tilt hem het water in en na een rondje dansen is de pret weer terug.

Jumping BonnyRitina & Bonny rug swimDok JetJet Kiss Ritina

Jet mag op het dok en ook wij mogen weer van dichtbij kijken en Teun krijgt heerlijke kussen van Ritina & Bonny.

Kisses again

We zien hem beide handen gebruiken bij de oefeningen, hij doet lekker mee. We genieten volop van deze sessie!

Ready for a shower

We kletsen nog even na met Romy, want zij is morgen vrij en daarna hebben het nagesprek met team Teun.

Ready & happy

Jelmer (die alleen nu deze 2 weken stage loopt bij team Teun, omdat hij verder bij het sea aquarium stage loopt) geeft aan dat hij nooit had verwacht dat dit zo mooi zou zijn en hij zo’n band zou krijgen met Teun. De tranen poppen op in zijn ogen en snel veegt hij ze weg. Ik geef meteen aan dat ik hier ook elke dag met tranen zit, dus dat dat helemaal niet erg is. Dit is wat de dolfijnen met je doen, alles komt los. Het is zo’n lieverd en mooie ziel, hoop dat hij zijn hart blijft volgen, hij is gemaakt om met kinderen te werken!

Dan is Talina er, Teun z’n therapeut vd vorige keer. We kletsen enorm bij en hebben prachtig gesprek waar we beide inspiratie van krijgen. Eindelijk kunnen we haar de boeken stapel geven die ik voor haar had meegenomen. Zij werkt helaas niet meer bij het CDTC en is nu voor zichzelf begonnen en geeft oa coaching en prachtige Wata Flo sessies 😇

Jet is inmiddels vertrokken, samen met alle brusjes gaan ze snorkelen, zwemmen, puberen, chips eten, spellen doen en nog meer. Daar gaat wederom ons idee om vandaag op pad te gaan🙈 Ze belanden ook bij ons in het zwembad en komen Teun halen voor een zwemsessie.

Puber girlsTeun & z’n Harem

Die wilt wel even met zijn harem dat water in. Later komt Hidde ook aangelopen (heel knap alleen naar ons toe, met Bregje die op afstand toekeek of dat lukte), complimenten voor zijn zelfstandigheid en glunderend ligt hij tussen de meiden in.

Hans, Teun & ik gaan weer voor die heerlijke smoothies bij Bliss the Berry (vandaag krijgt teun een plastic cup nav zijn gooi van gister) en ik durf het eigenlijk niet te schrijven, want ik voel 3 dubbele Bootcamps opkomen, maar we nemen er weer zo’n lekker taartje bij!

Daarna vermaken wij ons ook aan het zwembad en komen de brabo’s ook nog even langs. De jongelui gaan naar het strand om te snorkelen. En wij nemen een moment rust met Teun boven, even op de IPad om tot rust te komen in de airco, Teun kijkt een filmpje en ik schrijf meteen het blog bij.

Eind vd dag lopen Jet en ik nog even naar het CDTC, het is daar nu heel rustig en ik moet nog wat ophalen. We zien Martine en nemen al een beetje afscheid omdat we haar waarschijnlijk niet meer zien 🥲. Jet koopt nog iets bij de Dolphin Academy, we zijn de laatste die de tent verlaten. Ook een keer leuk dat we de opening en sluiting meemaken op 1 dag 😂

Jet en haar dolfijn

We vertrekken om 17.30 naar Finn en zijn familie. De vorige keer (nov 2020) toen we hier waren, zaten Finn en Jet samen in het brusjes programma en waren zij hier net komen wonen vanuit Duitsland. Nu zitten ze inmiddels in hun huis op villapark Zuurzak, dus we zijn benieuwd! Afgesproken dat wij een stapel pizza’s meenemen vanaf de Italiaan, omdat zij nog midden in een jetlag zitten en nog geen zin hadden om te koken (ze waren net een paar weken in DL ivm sterfgeval). Het past nog net in ons programma (hoewel het eigenlijk alweer te laat is voor Teun, maar goed Jet & Finn moeten ook herenigd worden, want het zou een leuke schoonzoon zijn😜). Ze hebben een prachtig groot huis met zwembad en vanaf moment 1 is het weer helemaal leuk. Finn heeft voor Jet een ringetje gemaakt, zo lief (echte liefde, zo’n eerste verlovingsring😂) en natuurlijk heeft Jet ook wat leuks voor Finn meegenomen. Leon de grote broer van Finn heeft ook down en als hij Teun ziet, roept hij meteen “dat is Leon”. Kortom hij herkend het down syndroom bij Teun en geeft hem een dikke knuffel & kus. Ze hebben ook een hond, dus Teun heeft het reuze naar zijn zin. Een gezellige avond met een poolparty voor de kids en veel te laat gaan we naar huis. Hopelijk de volgende keer meer dates voor Jet & Finn in de tijd dat we er zijn!

1. Bregje:
    6 mei 2022
    Wat een heerlijk verhaal weer!! Kippenvel! Hoe ons vriendje groeit, hoe ons vriendinnetje plezier heeft en hoe fijn wij het samen hebben. Prachtige foto's 😍
  2. Hester:
    ❤️
  3. Miep:
    Wat een blije foto's
    En wat is Teun groot geworden
    Hij kijkt heel anders uit zijn ogen
    Zo fijn
    Geniet xx