Day 5, Amizcle the old Dolphin

21 oktober 2022 - Cozumel, Mexico

Wekker Teun ging om 4.20 en ik probeerde hem weer een slaap te krijgen, maar om 5.00 was hij daar klaar mee. Dan maar op de IPad (het is hier best gehorig, dus laten lopen en rennen door de kamer is geen optie). Ik pak meteen mijn eigen IPad en lees alle mails en maak het blog verder af. Zijn allebei lekker bezig zo😇 Rond 7.00 open ik het gordijn en zie gelukkig de zon weer schijnen. We gaan douchen, aankleden en ik pak alvast de tas in. Dan door naar het ontbijt. We zitten op een rustig plekje en met vrij weinig hindernissen komen we dit door. In het hotel zitten vlgs mij alleen maar Amerikanen en ze duiken ook allemaal. Wij zijn eigenlijk best opvallend tussen al die ruigere en stoere types en een enkel ouder echtpaar ertussen. Het is niet een hotel wat op kinderen is gericht, maar ze zijn super aardig allemaal.

Al bellend met het thuisfront lopen we naar het dolfijnencentrum waar Macy meteen even via face time kennis maakt met Hans & Jet! We gaan eerst even een uurtje kletsen en het gaat vooral over haar idee en hoe ik het zie met “living from the heart”. Het mooie is dat we elkaar goed aanvoelen, dus we gaan wel zien hoe het loopt. Niets staat vast in het leven, leef in het nu en heb geen verwachtingen, dan komen de mooiste dingen op je pad💕

Als we ons klaar maken voor de eerste sessie, kan Teun al niet meer wachten om het water in te gaan zodra hij het zwemvest aan krijgt. Hij gaat net zolang “piepen” tot hij eindelijk het sein krijgt erin te gaan. Vandaag is bijzonder want we mogen bij Macy’s dolfijn Amizcle in het water. Hij is blind en ik heb nog nooit zo’n grote dolfijn gezien! Ook bijzonder hoe donker zijn huid is en hoe dik z’n vinnen zijn. Fabiola is onze trainster voor vandaag en is heel lief. Ook is dolfijn Golden Boy erbij. Teun maakt het allemaal niet uit op dit moment, het enige wat hij wilt, is liggen op die buik en dat basin door. Fabiola is heel rustig en gaat eerst 2x met hem mee door het basin, maar daarna heeft zij ook door dat Teun hier voor gemaakt is en ook deze sessie gaat hij wel 10X het bad door. Soms laat hij zich express eraf vallen en dan wacht Amizcle net zolang totdat Teun er weer op klimt. Fabiola zegt meteen dat Teun hem aan het trainen is, door hem te laten wachten. Zodra Teun erop klimt en ook maar een beetje de vinnen vast heeft, gaat de tocht weer verder! Ook werken we veel met de sonar van Amizcle, die is heel krachtig en voel je trillen door je hele lichaam zo je hart in. Golden Boy komt er ook steeds naast liggen op die momenten en Teun heeft een aantal keer dat hij even kortdurend in een soort trance raakt (alpha staat noemt Macy het) en ligt te genieten in stilte met z’n hoofd op Amizcle, the old dolphin.

Dit keer stonden we op het platform in de schaduw en na 40 min in het water, gaan we daarna snel opwarmen in de zon. Wat drinken & eten en we hebben nog wat tijd voordat we aan de 2de sessie van vandaag beginnen. We zitten heerlijk met uitzicht op de dolfijnen bij de bar en Teun loopt rond en staat ineens aan de andere kant vd bar. Z’n ondeugende lach zegt alweer genoeg.

New Bartender

Amir, een andere dolfijn trainer, komt met ons kletsen. Hij heeft gestudeerd voor advocaat, maar besloot z’n hart te volgen met de dolfijnen te gaan werken! Hou ervan als mensen hun hart volgen💙 Hij heeft een zoontje iets jonger dan Teun en volgt Teun iedere keer als hij een sessie heeft. Ook hij kan niet geloven hoe Teun met de dolfijnen omgaat, hoe natuurlijk dat gaat en hoe vrij hij in het water is. Teun krijgt nog een privé show van Berto (de A halen eraf, iedereen hier noemt hem zo) met z’n 2 dolfijnen.

Berto’s private show for Teun

Na de lunch hebben we sessie 2, weer met Fabiola en Amizcle. Deze sessie is nog mooier dan vanmorgen en Macy en ik hebben beide het gevoel dat er geen einde aan de sessie komt en we uren in het water staan. Super gaaf! Zo “ruig” als Alberto en Alex waren als trainer met Teun, zo “zacht” is Fabiola. En hoewel Teun echt wel wat van die mannelijke energie nodig heeft, is Teun ook heel vrij bij haar en doet hij de dingen na die ze doet.” Lot’s of Sonar all over” en Teun gaat er goed in mee. Iedere oefening wordt afgewisseld met een ritje op de buik en zelfs met 1 hand surft hij af en toe door het water. Het verschil met Amizcle en Linco zijn zoon is, dat de oude dolfijn veel behoedzamer door het water gaat. Mooi om dat verschil te zIen.

Hierna is Teun gesloopt. We drinken nog wat, bespreken de bijzondere sessies en om 16.00 valt Teun bijna in slaap. Ik ga met hem naar het hotel terug. Als we naar onze kamer lopen, komen we langs het zwembad, zodra hij die ziet, wijst hij meteen. Ik stel enige voorwaarden aan de zwemsessie, hij moet eerst poepen op de wc! Heb geen zin om straks een zwemluier vol te hebben. Dat lukt en dan rennen naar het zwembad. Met z’n puddle jumper aan gaat hij het hele bad door en ik blijf aan de kant, ik ben klaar met zwemmen voor vandaag.

Having a swim at the pool

HIj maakt een ronde en komt uiteindelijk terug en laat blijken dat hij klaar is. Lekker douchen en klaarmaken voor diner. De cleaning lady heeft mooie bloemetjes geplukt voor mij en extra water neergezet, dit zijn de kleine dingen waar ik zo blij van kan worden!

Flowers welcome

Het diner is rond het zwembad, vanavond een Mexicaans buffet! Teun vind het leuk dat het op deze plek is en blijft achterste voren in zijn stoel zitten om alles te bekijken.

Mexicaans pool buffet

Hij eet goed en als de muziek begint is hij onder de indruk. Ik heb geen idee hoe het instrument heet waar ze op slaan met stokken met ballen erop, maar het is niet te hard en klinkt gezellig Mexicaans. Ik hoor de hele tijd een deuntje waarvan ik niet kan herinneren welk liedje het is, pas later op bed, als ik het deuntje wederom hoor, blijken ze hier ook de vogeltjesdans te hebben😂

Iedereen antwoorden past niet in mijn dagschema met die mini Zwaan, maar super om leuk om al jullie reacties te lezen🙏🏻 En ik heb zelf veel plezier in het schrijven,het is niet alleen een naslagwerk, maar ook voor mij een verwerking van alles wat gebeurd tijdens de therapieën. X

1. Tante buuf:
    23 oktober 2022
    De vogeltjesdans met een stokken-ballen instrument?🤔
    Maar ieder dolfijnensessie verhaal is weer zo raak en mooi, ik zou willen dat ik erbij was...maar voel het door de tekst heen. Schrijven is goed. En wat doen jullie dit goed. Liefs Carin
  2. Hansi:
    23 oktober 2022
    danza de los pájaros. Swingen maar!!
    Leuk weer.
    Hier alles zijn gangetje.
  3. Simone:
    23 oktober 2022
    Mooi om te lezen. Wat intens zo 2 keer per dag met de dolfijnen en oefenen. Maar ook heel goed. Vaak hebben ze daar meer aan dan in een lange ruk door de beperkte concentratie.
  4. Bregje:
    23 oktober 2022
    Voel met je mee.... wat een avontuur! Ik voel de sonar hier🤗
  5. Marieke Butter:
    💜💜
  6. Jacqueline:
    Prachtig weer!
  7. Miep Heij:
    24 oktober 2022
    Heerlijk weer het lezen van je blog
  8. Sanny:
    24 oktober 2022
    Ben weer helemaal bij met lezen en oh wat is het super leuk om jullie avontuur zo van een zijlijn te kunnen volgen.Kijk uit naar je volgende verslagen.😀🐬