Day 5, Reunited

24 november 2020 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Het was weer een bijzondere nacht met een spugende Teun, bed verschonen en wassen midden in de nacht. Gelukkig werden we wat later wakker vandaag en moesten we ineens een beetje opschieten om op tijd te komen. De 1ste therapiedag begint altijd wat eerder om kennis te maken en alles door te spreken.

Wat hebben we uitgekeken naar deze dag! Om 7.30 zijn we bij het CDTC en al gauw komt Teun z’n team ons verwelkomen. Dit keer hebben we Talina (psychomotorische therapeut), Danny (fysiotherapeut) en Christien (logopedist). Een team van 3 man sterk! Jet en Teun gaan even het Sea Aquarium in en wij hebben een uitgebreide intake. Ze waren goed voorbereid en we bespreken alle doelen waar we aan willen werken. Voor ons is het hoofddoel dit keer dat zijn spraak/taal vooruitgaat. Daarnaast zijn zelfredzaamheid en nog een aantal subdoelen. Er is een goede klik en eigenlijk raken we niet uitgepraat. Talina grapt al dat de lat hoog ligt na de vorige keer met Patrick😉

Dan wordt het toch echt tijd dat ze met Teun aan de slag gaan en ze nemen hem mee naar binnen. Ze gaan eerst binnen met hem aan de slag en komen na 20 min naar buiten en lopen dan naar “beneden”.

On his way

Zodra we Teun in z’n wetsuit richting de dolfijnen zien gaan, lopen wij naar de kijkplek. We zien Teun met een grote lach het dok oplopen. Talina laat hem zitten in het midden van het dok en dan is het daar het grote moment, Nubia laat zich zien! Teun horen we hardop lachen en weet niet hoe snel hij richting de waterkant moet schuiven, wat is hij blij💙 REUNITED and it Feels so good! Dit was weer zo’n ultiem geluksmoment🙏🏻

Where is NubiaNubiaaaaaThere she isReunited

Talina neemt hem meteen het water mee in en Teun vind het geweldig! Keihard lachen als Nubia de bal brengt (zie filmpje, doe geluid aan).

Bal to TeunNubia brings the balBal funTeun got the bal

Wij zien een grotere Teun in het water en hij maakt meer contact met Nubia. Hij ziet ons en zwaait nog even tussendoor. Als Talina aan het zingen is, stopt hij z’n vingers in z’n oren, erg grappig. Ze doen vandaag geen doktijd (halverwege doen ze dan oefeningen op het dok), maar blijven de hele sessie in het water met Nubia. Wij genieten en ik raak er ook dit keer weer ontroerd van. Dit is zo bijzonder, we weten meteen weer waarom wij de stichting wilde voortzetten en ook meteen beseffen we dat ieder kind met een bijzonderheid dit elk jaar zou moeten kunnen doen om te groeien en te mogen zijn wie hij/zij is.

T & T & NT & T

Dit keer hebben we ook 2 dolfijntrainers, 1 is net nieuw en kijkt mee. Teun heeft dus een groot team met lieve mensen om zich heen de komende 2 weken.

Bye Bye

Na de therapietijd, gaat Teun onder de douche en blijven wij nog even van de dolfijnen genieten. In de aangrenzende lagune zwemmen Sami & Kanoa. De mannetjes zijn nu gescheiden van de dames. Deze lagune ligt aan de kijkplek vast en ze bleven ons maar opzoeken, het contact was heel intens, zo gaaf!

ConnectedConnected S & K

Als we weer “boven” zijn komt Teun blij aangelopen met Talina, Danny & Christien.

Ready

Zij brengen ons verslag uit over de therapie van vandaag. Teun werkte met alles mee, begreep de opdrachten en maakte duidelijk keuzes wat hij wilde. Vandaag stond grotendeels in het teken van kennismaken en elkaar leren begrijpen. Ondertussen werd er natuurlijk wel gewerkt en kregen wij de eerste oefening mee. Wat heerlijk dat de eerste therapiedag zo goed voelt!

I did it

Wij zijn deze 2 weken maar totaal met 3 gezinnen (veel annuleringen etc wegens corona). In onze tijd zit een kleine jongen (Duits) en in de tijd erna 1 ander Duits gezin met een oudere jongen met Down Syndroom.

Jet doet weer mee aan het sibblingsprogramma, maar dat is dit keer na de sessie van Teun, zodat ze samen met een Duitse jongen Finn van haar leeftijd zit. Ze zijn maar met z’n 2-en. We waren al tijd geleden op de hoogte gebracht hiervan, zodat ze niet een teleurstelling zou hebben na de vorige keer waar ze lieve Imre leerde kennen. Jet vond het wel spannend om heen te gaan.

Waiting on a sibbling

Om 10.00 werd ze opgehaald door Merel. Wij zijn lekker op een terras gaan zitten om alles te verwerken en Teun was een blij ei. Daarna naar huis.

Pool boys

Teun wilde meteen alweer het zwembad in en ik ben terug gelopen naar het CDTC om Jet te halen. Ook Jet kwam met een grote glimlach terug! Merel vond ze leuk, Finn bleek een hele lieve jongen te zijn en ze gaan allemaal leuke dingen doen. Daarbij wilt Finn goed Nederlands leren, omdat zij net zijn komen wonen op Curaçao. Hij spreekt alleen goed Engels en dat wilt Jet weer beter leren spreken. Merel wilt wel Spaans van Jet leren, dus dat komt vast goed allemaal met die 3! Niets gebeurd voor niets, ook dat zij bij elkaar zitten heeft zo moeten zijn. Allebei een broer(tje) met Downsyndroom en allebei de droom om dolfijntrainer te worden. Jet oefende al met een denkbeeldige koelbox in haar hand opweg naar de dolfijnen (zie foto) 😂.

Dolphintrainer with her imaginary cool box

We gaan thuis zwemmen en na de lunch gaan we even op pad met de auto. Teun valt meteen in slaap, zo’n therapie hakt erin. We rijden naar een kitesurf spot om even te kijken en bezoeken een Aloë Vera farm. Daar halen we spul tegen de muggen en bulten en direct verdwijnt de jeuk! We hebben een leuk gesprek en komen allemaal muggen weetjes te weten. Op verzoek van Jet doen we nog een stop bij de fonteinen in Otrobando. Daar wordt Teun wakker en met veel plezier rennen ze even rond in het water.

Thuis gekomen komt er geen einde aan de waterpret want ook hier gaan we weer het zwembad en de zee in. We gaan eten op Mambo beach. Onderweg komen we Finn en zijn familie tegen die staan te kletsen met Christien onze therapeut. Meteen een leuke kennismaking met ze. Bij de Italiaan en komen we een moeder van school tegen!

Terwijl de rest optijd het bed induikt, zit ik nog uren aan dit blog 😜

1. Marieke Butter:
    24 november 2020
    💙 Heerlijk om te lezen...
  2. Bregje:
    24 november 2020
    Mooi verslag weer!!! En wat reageert Teun er goed op! Imre komt er nu aan...wil ook meedoen met Jet😘
  3. Yolanda vd berg:
    24 november 2020
    ohhh wat geniet ik van jullie ervaringen en verhalen.. super!!
  4. Marielle Stoll:
    24 november 2020
    Wauw wat super gaaf om op deze manier deel genoot te zijn van jullie fantastische avonturen. Heel veel plezier en succes met de therapie. Liefs Mariëlle mama van xun
  5. Ellen Hinloopen:
    24 november 2020
    😘 heerlijk dit te lezen!
  6. Miep:
    24 november 2020
    Oh wat schrijf je toch heerlijk
    Van hier beleven we alles zo echt mee
    Zo fijn dat Teun de therapie zo goed oppakt
    Echt een waterrat is hij 😀
    Veel plezier nog
    GENIETEN
  7. Ellis de Boer:
    24 november 2020
    Wat gaaf om te lezen, dat jullie weer op dolfijnen therapie zijn. Super!! Geniet er lekker van. En hopelijk heeft het weer zoveel resultaat als de eerste keer. Succes!! Teun zet hem op.
  8. Sandra Blijleven:
    Zo gaaf om te lezen.
    En de muggentips hoor ik graag. Mats zit altijd onder de plakkaten.
    Veel plezier nog en geniet ervan
  9. Wilma Drunen:
    24 november 2020
    Zo leuk om te lezen. Super om teun zo te zien. Herkenbare mensen doe ze de groeten😀 hopelijk valt het mee met de muggenbulten!
  10. Nienke:
    24 november 2020
    Genieten!! Een feest der herkenning en die blije koppies van jullie kids, prachtig!
  11. Nita:
    24 november 2020
    Uhm Jet, misschien moet je gewoon even Duits leren van Finn, want dan spreek je het later iets beter dan je ma misschien. Of ga je voor de dolfijntrainer opleiding niet eerst skiles geven?? Veel plezier allemaal!
  12. Antoinette:
    25 november 2020
    Wat een talentontwikkeling vindt daar plaats zeg.